Mijn blog



Na mijn pensionering probeer ik 2x per jaar een aantal weken op fietsreis te gaan. Dit bevalt me uitstekend. Bezochte landen tot nu toe.
Europa: Nederland, België, Duitsland, Frankrijk, Spanje, Portugal, Oostenrijk, Hongarije, Roemenië, Bulgarije, Turkije, Georgië en Azerbaijan.
Azië: Iran, Pakistan, Kazachstan, Kirgizië, Uzbekistan, Tadjikistan, India, Nepal, Bangladesh, Myanmar, Thailand, Laos en Vietnam.
Afrika: Marokko, Gambia,en Senegal.
Verenigde Staten (Californië, Arizona, New Mexico, Texas, Arkansas, Louisiana, Mississippi, Alabama en Georgia)

In dit blog vindt je de verslagen van mijn fietstrips, zoals in alle blogs, het laatste verslag bovenaan het oudste onderaan.

In de rechterkolom: De routes en de links naar mijn fotoalbum




Routes 2020

maandag 7 oktober 2019

Vrijdag 4 t/m maandag 7 oktober


Van Evora naar Sevilla, 
Het blijken 4 dagen van vooral "rolling hills" te zijn, de ene keer wat steiler dan de andere keer. 

Vrijdag 4 oktober
Het eerste stuk na Evora gaat nog gemakkelijk en krijg ik bijna 100km op de teller. Niet ver voor de Spaanse grens zet ik mijn tentje op aan de rivier de Ardillo. Een plekje vinden voor je tent is nog niet zo simpel, er staan bijna overal hekken om de landerijen en achter elk hek begint een privé jachtgebied. Mijn benzinebrander gebruik ik hier maar niet het is werkelijk overal gortdroog. Ik slaap in ieder geval uitstekend, beter dan in een dorm van het hostel in Evora.

Zaterdag 5 oktober
Om 08.30 zat ik weer op de fiets en in Barronchas vlak voor de grens bij een tankstation een broodje en een paar koppen koffie gebruikt. Er is een klein cafeetje bij het tankstation. Binnen mag je niet roken, dus de gasten staan buiten te paffen, het was mij al eens eerder opgevallen. Na de grens kwam ik in een berggebied terecht met flink wat vervelende hellingen. In het dorpje Encinansola moest ik rechtsaf slaan om op een weggetje te komen door een natuurpark. In het dorp de lunch gebruikt en besefte ik dat het in Spanje een uur later was dan in Portugal. Gelukkig kon ik nog aanschuiven. Ik probeer zoveel mogelijk de warme maaltijd tussen de middag te gebruiken, dat scheelt gedoe als ik kampeer. Na 70km kom ik bij een aardig plaats aan een rivier, hier kan ik wel mijn brander gebruiken. 

Zondag 6 oktober
Met het tijdsverschil is het ook een uur later licht. Het heeft om 08.15 pas zin om mijn tentje op te breken. Om 09.15 zit ik op de fiets. Toch nog wel snel. Het is een heel rits dat ik moet afwerken: Luchtbed en kussen leeg laten lopen en inpakken. Tent afbreken en inpakken. Vervolgens ontbijten, warm water heb ik van de vorige avond in een thermosfles en dan tandenpoetsen, scheren etc. 
Ook vandaag is het weer bergop ploeteren en afdalen. Ik verkijk me op mijn watervoorraad, gelukkig kan ik mijn bidon 6km voor mijn bestemming vullen. Vandaag trakteer ik me op een hostal in Arroya de la Plata, zo'n 50km voor Sevilla. Hier kan ik mooi even mijn kleding wassen en hoop ik morgen op tijd in Sevilla te zijn.

Maandag 7 oktober Sevilla
Vroeg ontbijten valt niet mee in het hostal waar ik verblijf. De tijden zijn van 09.00 tot 11.00. Gisteravond heb ik er een half uurtje afgepraat, maar als ik de ontbijtzaal kom is het stil, net als overal. Gelukkig komt er wat beweging in en exact om 09.00 is mijn ontbijtje klaar. Wel erg vriendelijke mensen dat dan weer wel. Met af en toe toch nog een venijnig klimmetje bereik ik Sevilla. Om het centrum van een stad te bereiken (en ook om er uit te komen) is vaak lastig. Vandaag ook, onder het toeziend oog van twee vriendelijk zwaaiende en glimlachende politieagenten, blijk ik een snelweg te zijn opgereden. Misschien mocht het wel, ik heb geen bord gezien, maar prettig voelt het niet. Eerste afslag er weer af. Sevilla blijkt heel wat fietspaden te hebben, maar het is overal chaos. Voetgangers, maar vooral van die electrische stepjes maken er gebruik van. 
Ingechecked in de jeugdherberg in Sevilla, prima plek om te slapen. Schoon, ruime kamer en alles goed geregeld. Was in Nederland al lid geworden.
Daarna de stad in, prachtige gebouwen, maar wat een toeristenbende. Overal Chinezen die achter vlaggetjes aandraven, verschrikkelijk. Ik maak snel mijn rondje en ben morgen weer weg. Naar Cordoba, twee dagen fietsen.
Al mijn foto’s zijn te bekijken op: https://photos.app.goo.gl/ZcDmnB9jqxFQ1W5MA

















Geen opmerkingen: