Mijn blog



Na mijn pensionering probeer ik 2x per jaar een aantal weken op fietsreis te gaan. Dit bevalt me uitstekend. Bezochte landen tot nu toe.
Europa: Nederland, België, Duitsland, Frankrijk, Spanje, Portugal, Oostenrijk, Hongarije, Roemenië, Bulgarije, Turkije, Georgië en Azerbaijan.
Azië: Iran, Pakistan, Kazachstan, Kirgizië, Uzbekistan, Tadjikistan, India, Nepal, Bangladesh, Myanmar, Thailand, Laos en Vietnam.
Afrika: Marokko, Gambia,en Senegal.
Verenigde Staten (Californië, Arizona, New Mexico, Texas, Arkansas, Louisiana, Mississippi, Alabama en Georgia)

In dit blog vindt je de verslagen van mijn fietstrips, zoals in alle blogs, het laatste verslag bovenaan het oudste onderaan.

In de rechterkolom: De routes en de links naar mijn fotoalbum




Routes 2020

vrijdag 11 oktober 2019

Dinsdag 8 oktober naar Cordoba

Het is druk bij het ontbijt in de jeugdherberg van Sevilla. Ik schaf dat meer dan de helft ban de gadte  65+ers zijn en dat voor een jeugdherberg. Het is een goed systeem, sober maar degelijke kamers, brandschoon. En alles is goed geregeld. Geen bar met herrie alleen wat automaten met snoep en warme en koude dranken.
Toch nog even langs een blikvanger gefietst op weg naar Cordoba. Sevilla heeft een futurisch winkelcentrum gebouwd. Ze noemen het de parasol. Het ziet er idd mooi uit.
Daarna mijn best gedaan om Sevilla uit te komen. Sevilla heeft pretenties om een fietsstad te worden,
maar het lukt nog niet echt. Er zijn zeker drie kleuren fietspaden. Groen is de meest gebruikte, maar ik kwam ook blauwe en rode paden tegen. Ze zijn zonder uitzondering te smal, bijna altijd tweerichting fietsverkeer, maar ook de irritante electrische stepjes rijden over de paden. Dan houden de paden zonder waarschuwing op, of je blijkt ineens aan de andere kant van de weg te moeten rijden. Om het fietsen helemaal te ontmoedigen zijn er bij elke vuilniscontainer piepkleine zebrapaadjes geschilderd......
Uiteindelijk toch buiten Sevilla geraakt, het viel me op dat er veel katoen verbouwd wordt en de oogst was in volle gang.
Ik probeer zoveel mogelijk onderweg een warme maaltijd te scoren. Veel restaurantjes hebben een goedkoop “Menu del Dia” Je krijgt dan twee hoofdgerechten, een drankje en een dessert. Mijn keuze werd: Spaghetti bolognese met daarna iets van “Porco en batates” De spaghetti was al middervet, maar mijn frietjes lagen in een grote plas olijfolie. Toch maar laten staan, mijn maag kan veel hebben, maar dit vertrouwde ik toch niet.

Ik had gehoopt dat ik een geschikte kampeerplek zou kunnen vinden, maar dat viel behoorlijk tegen. Het gebied is behoorlijk dicht bevolkt. Een kilometer of 30 voor Cordoba kwam ik langs een stationnetje en voor €5,- zat ik in het centrum van Cordoba. Helaas was de jeugdherberg vol, ik had al wel een kamer gereserveerd voor woensdag. Na een beetje zoeken vond ik een pensionnetje voor een prima prijs. Cordoba is vooral bekend om zijn kathedraal. De kathedraal is gebouwd als moskee. De kathedraal wordt ook Mesquita genoemd. Het is een enorm gebouw en trekt veel toeristen. Om die reden ben ik maar ‘s avonds even binnengegaan, want overdag kan je er over de hoofden lopen.






Geen opmerkingen: