Maandag 13 april van Kokrahjar naar
Bongaigaon 35 km
De
keuze was 103 km naar de eerste fatsoenlijke plaats of 35 naar Bongaigaon, dus
dan maar wat korter, ik heb tijd genoeg en kan zeker vanwege de hitte wel wat rustig aan doen. Het hotel waar ik zat was uit de categorie gribus, toch
denk ik dat het nog veel slechter kan. Veel lekkage, smerig en lawaaierige
ventilator. Het eten was trouwens wel goed en het restaurant zag er wel netjes
uit.
Ik heb me vandaag qua route laten leiden door mijn GPS, want de door het apparaat gekozen wegen staan niet op mijn kaart, gisteren voor een groot gedeelte ook al niet, maar het bleken mooie rustige weggetjes te zijn. Vandaag was dit ook weer zo, ben op een of andere manier
helemaal “binnendoor “ naar Bongaigaon gereden.
Ik heb me vandaag qua route laten leiden door mijn GPS, want de door het apparaat gekozen wegen staan niet op mijn kaart, gisteren voor een groot gedeelte ook al niet, maar het bleken mooie rustige weggetjes te zijn. Vandaag was dit ook weer zo, ben op een of andere manier
helemaal “binnendoor “ naar Bongaigaon gereden.
Het viel me gisteren al
enigszins op, maar vanaf Kokrahjar zie je echt zuid-oost Aziatische gezichten,
dus hoge jukbeenderen, spleetogen en de mensen zijn vaak ook wat kleiner (tot
heel klein). Grappig om dat mee te maken. De weg was prachtig, een paar keer
gestopt voor een glaasje thee ( 7 cent) . Steevast heb je dan een oploop, ik
begin er aan te wennen…
Vaak wordt er onderweg gevraagd om even te stoppen voor
een foto, maar dat ik doe ik alleen bij uitzondering, want dat schiet echt niet
op. De bruggen op deze kleine weggetjes zijn vaak erg slecht, je kijkt tussen
de planken door zo in het water, leuningen zijn er niet, uitkijken dus. Aan het
begin van de middag in een prima hotel in Bongaigaon aan gekomen. Nu even
kijken of ik in de stad op internet kan.
Dinsdag 14 april van Bongaigaon naar
Barpeta Road 57 km
Ik had gehoopt dat er een mooie binnendoor
weggetje zou zijn naar Barpeta, de kaart gaf dat wel aan, maar mijn GPS kaart
niet en die is veel meer gedetailleerd en meer betrouwbaar. Dus maar niet. Ik
kan kort over vandaag zijn: 57km snelweg. Hij heeft gescheiden rijstroken,
spookrijden is hier vrij normaal, want de wegen worden ook voor lokaal verkeer
gebruikt. In Barpeta, bij een tourist lodge mijn intrek genomen.
Na mijn douche en mijn wasje het stadje ingereden op zoek naar een internetcafé. Bij de eerste bleek de PC zo langzaam te zijn dat ze geen enkel programma ondersteunden. Nog wat rondgereden en vond toen een degelijk internetcafé waar ik het verslag t/m 13 april heb geüpload. In de lodge kreeg ik te horen dat de keuken dicht was, veen wonder met maar één gast. Ik mocht desgevraagd wel zelf koken. ’s Avonds ging ik voor de ingang met mijn brander aan de gang. Dat was nu ook weer niet de bedoeling, ik kon wel binnen in het trappenhuis met mijn benzinebrander aan de slag …….
Na mijn douche en mijn wasje het stadje ingereden op zoek naar een internetcafé. Bij de eerste bleek de PC zo langzaam te zijn dat ze geen enkel programma ondersteunden. Nog wat rondgereden en vond toen een degelijk internetcafé waar ik het verslag t/m 13 april heb geüpload. In de lodge kreeg ik te horen dat de keuken dicht was, veen wonder met maar één gast. Ik mocht desgevraagd wel zelf koken. ’s Avonds ging ik voor de ingang met mijn brander aan de gang. Dat was nu ook weer niet de bedoeling, ik kon wel binnen in het trappenhuis met mijn benzinebrander aan de slag …….
Woensdag 15 april van Barpeta naar Nalbari
60km.
Vanmorgen op mijn balkon mijn ontbijtje
gemaakt, instant muesli en koffie, een cupcake en een banaan. Genoeg om op pad
te gaan. De eerste 20 km waren een kadootje. Prachtige binnendoor weggetjes
soms onverhard. Heerlijk fietsen, auto’s kunnen hier niet komen, want de
bruggen zij of te slecht of in aanbouw. De
laatste 40km weer ver de “snelweg”.
Regelmatig komen er brommertjes en auto’s
naast je rijden om te vragen waar je vandaan komt. Nu reed er plotseling een tuktuk
(3 wieler open taxi) naast me. In goed Engels: Hallo, hey there! Het bleken
twee Duitsers die van west naar oost India trokken. Helaas geen foto. Achterop de TUKTUK: “Berlin
moustache team”. Zo ongeveer 20 km voor Nalbari bij een net restaurant
aangelegd om een hapje te eten. De TV stond aan en op een bepaald moment
stonden alle medewerkers te kijken. Ik zag beelcen van een bomontploffing met
bovenin de tekst “NALBARI” en onderin “Breaking news” met Hindi teksten
erachteraan voorbij scrollen. Ik vroeg of dat Nalbari was : Yes, maar verder
kwam het Engels niet en mijn Hindi is ook niet zo best. Snel ge-Whats-apped met
Nederland met de vraag: Wat is hier aan de hand? Gelukkig kwam er al snel
iemand die goed Engels sprak en zei dat dit n 2009 was, iets wat ik op internet
ook al had gevonden en later werd het vanuit Nederland ook nog eens bevestigd.
In Nalbari een prima hotelletje gevonden. Ik maak maar heel korte dag etappes,
daar heb ik twee redenen voor: 1. Het is bloedheet, elke dag schommelt het rond
de 40 graden. 2. Ik zit ruim in mijn tijd, dus ik hoef niet te haasten.
Je ziet hier aardig wat christelijke kerken |
bamboevlotten |
Donderdag 16 april van Nalbari naar
Guwahati 67km
Veel valt er over deze route niet te
zeggen, binnendoor gereden via Hajo. In het begin was de weg goed en aan het
eind ook, alleen het middenstuk was slecht.
Onderweg kom je regelmatig kinderen
in klederdracht tegen die geld ophalen vanwege het Hindi nieuwjaar. Vlak voor
de Brahmaputra rivier kom je een mandir
(tempel) tegen, waar heel veel een klein offer brengen en bidden
.
De tempel
ligt tussen de rotsen aan de rivier, nog een stukje rijden en ik kom bij de
brug. De rivier is hier niet zo heel erg breed, maar toch zeker wel 1
kilometer. Bij het brughoofd wordt ik aangehouden door de politie, er mag niet
worden gefietst. Ik moet lopend over het voetpad de brug over, overal affiches
waarop staat verboden te fotograferen. De Indiërs zijn behoorlijk spichtig. Er
wordt gewerkt aan en nieuwe brug, pal naast de oude. Ik kan goed zien hoe er wordt gewerkt en het
zou me niet verbazen als er elke dag wel een vacature is, vanwege het feit dat
er iemand van de steigers is afgevallen, soms zijn er helemaal geen steigers en
staan de mannen op het betonijzer. Het is nog een flink stuk naar het centrum
van Guwahati, in de Lonely Planet stonden een paar hotels beschreven, het
centrum is een gekkenhuis en ga maar op zoek naar iets bij de rivier. Het in de
Lonely planet beschreven guesthouse heeft maar voor één nacht een kamer vrij,
maar ik wordt doorverwezen naar een ander. Prima kamer bovendien met uitzicht
op de rivier.
Vrijdag 17 april Guwahati rustdag
Happy Bihu (Nieuwjaar) |
Mijn uitzicht op de Brahmaputra |
Zaterdag 18 april van Guwahati naar
Nongpoh 48 km
Om 05.00 opgestaan, want er moet vandaag
worden geklommen. Ik kwam er al snel achter dat het stortregende. Eerst toch
maar alle routines uitvoeren, badkamersessie, spullen pakken en mijn ontbijtje
verzorgen. Om 06.15 was de ergste regen wel voorbij en op pad gegaan. Lekker
koel en lekker rustig. Het klimmen begon al snel, maar was goed te doen. Onderweg
kwamen me nog een paar keer de tuktuks voorbij gereden van Cool Earth, ook een
paar die duidelijk rood/wit/blauw waren.
Ik vraag me af met welke gedachte je
een betere wereld nastreeft in van die stinkdingen. De inzittende hadden in
ieder geval wel lol en daar zal het ook wel om te doen zijn. In Nongpoh,
halverwege Guwahati en Shillong een guesthouse gevonden. Ze zijn hier duidelijk
katholiek, want overal kom je heiligen beelden tegen. Tijdens mijn lunch barst
er weer een flinke bui los en ben ik blij dat ik binnen zit.
Zondag 19 april van Nongpoh naar Shillong
48 km
Een echte klimdag, Shillong ligt op bijna
1500 meter hoogte en daar ben ik nog lang niet, gelukkig is het niet warm (22
graden) en gaat het niet te steil naar boven. Onderweg zijn er ruim voldoende
“hotels” om even een glaasje thee te drinken. Een hotel is hier meestal een
klein restaurantje, waar ze ontbijtje en lunches serveren. Als je naar een
hotel vraagt om te slapen, dan moet je dat er wel bij zeggen, of een gebaar
maken. Lodge en/of guesthouse maakt ook wel duidelijk dat je ergens kan slapen.
Wat is dan wel een (slaap) hotel: Hotel. Lekker verwarrend.
De route voert
langs een groot stuwmeer, waar bomen een prachtige blauwe bloesem hebben.
Er
zullen nog wel eens ongelukken gebeuren, want er staan prachtige teksten op de
rotsen. Het is zondag en je ziet iedereen met zijn of haar netste kleding van
of naar de kerk gaan, in deze regio heeft de katholieke kerk zijn missie wel
volbracht. Zelfs de winkels zijn gesloten, er is wel een markt Tot aan de
voordeur van mijn hotel is het klimmen. Ik blijf hier een aantal dagen om
vanuit hier een paar excursies te doen, onder andere naar Cherrapunji, de
plaats met de meeste regenval op aarde. Als ik na mijn installatie in het Silk
Route hotel over de markt loop, wordt ik op mijn schouder getikt. Het blijkt de
eigenaar van het guesthouse in Guhawati te zijn die een dagje uit is met vrouw
en kinderen. Dat hij mij zag is niet zo
verwonderlijk, want ik ben meer dan een kop langer dan alles wat in de straat
loopt. Ben op zoek naar een paar slippers, mijn maat zit er helaas niet bij,
het houdt op bij 41 denk ik….
In het hotel slapen ook twee stellen van de Cool earth tuktuk ralley, ze hadden me onderweg zien fietsen en unaniem voor gek verklaard. Ze hebben 3100 in zo’n rammelgebakje gezeten en zijn blij dat ze het erop hebben zitten. De volgende ochtend lees ik in het lokale krantje dat onder mijn kamerdeur wordt doorgeschoven dat 1 op de 4 betrokken is geweest bij een ongeluk………
In het hotel slapen ook twee stellen van de Cool earth tuktuk ralley, ze hadden me onderweg zien fietsen en unaniem voor gek verklaard. Ze hebben 3100 in zo’n rammelgebakje gezeten en zijn blij dat ze het erop hebben zitten. De volgende ochtend lees ik in het lokale krantje dat onder mijn kamerdeur wordt doorgeschoven dat 1 op de 4 betrokken is geweest bij een ongeluk………
Geen opmerkingen:
Een reactie posten