Mijn blog



Na mijn pensionering probeer ik 2x per jaar een aantal weken op fietsreis te gaan. Dit bevalt me uitstekend. Bezochte landen tot nu toe.
Europa: Nederland, België, Duitsland, Frankrijk, Spanje, Portugal, Oostenrijk, Hongarije, Roemenië, Bulgarije, Turkije, Georgië en Azerbaijan.
Azië: Iran, Pakistan, Kazachstan, Kirgizië, Uzbekistan, Tadjikistan, India, Nepal, Bangladesh, Myanmar, Thailand, Laos en Vietnam.
Afrika: Marokko, Gambia,en Senegal.
Verenigde Staten (Californië, Arizona, New Mexico, Texas, Arkansas, Louisiana, Mississippi, Alabama en Georgia)

In dit blog vindt je de verslagen van mijn fietstrips, zoals in alle blogs, het laatste verslag bovenaan het oudste onderaan.

In de rechterkolom: De routes en de links naar mijn fotoalbum




Routes 2020

zaterdag 4 januari 2014

Kafoutine – Kotu (Gambia), 88 km, zondag 22 december 2013


Normale tijd vertrokken, eerst 24km terug naar Diouloulou en dan naar het noorden naar Selety de laatste plaats in Senegal. Nog een stel apen zien oversteken, verder een goede en mooie weg.


 
Tankstation

 
Visverkopers onderweg: http://youtu.be/0UX9tqRn1FI
 
 
Visverkopers
 
 
Bij Selety mijn uitreisstempel gekregen en mijn CFA gewisseld voor ruim 8000 Gambiaanse Dalassi’s .
Laatste stukje senegal : http://youtu.be/BGq0rvp2Hug
Met een dik pak geld (gr. ootste biljet is 100 Dalassi) richting de Gambiaanse grens. Te laat realiseer ik me dat het niet is toegestaan om Dalassi in te voeren, dus ik haal ze maar uit me stuurtas en stop ze onderin een van de voortassen. Terwijl ik weer wil opstappen komen er 300 meter terug een stel jongens uit het hoge gras en slaan met klewangs op straat en schreeuwen wat, ik vertrouw het niet en stap maar eens vlug op. Ik zit in een soort niemandsland en hier komt geen Senegalese en geen Gambiaanse politie. Bij de grens krijg ik snel mijn inreis stempel. Op het moment dat ik weer op wil stappen komt er een douanebeambte in burger naar me toe en vraagt of hij in mijn tassen mag kijken.

Ik vraag hem om zijn legitimatie, waarop hij zegt dat die binnen ligt en dat we wel even naar binnen gaan om de tassen te bekijken. Shit dus met mijn pak dalassi’s. Ik zet mijn 4 tassen op een balie en vertel hem dat ik een “retired officer ben van de Royal Netherlands Air Force”. Reactie: “I am very sorry Sir, excuses, you can go”. Ik wil mijn postactieven pasje nog even laten zien, maar dat is ni    t nodig, wegwezen dan maar, voordat hij zich bedenkt.

Het is weer even wennen: Het is weer Toubab ipv Toubabo en “mintie”ipv “Donnez moi un cadeau”
Nog een 50km vooral met de wind mee en dan kom ik aan het strand, waar Annemieke inmiddels een strandbedje voor me heeft klaarstaan.

Ik kan terugkijken op een prachtige tocht en nu nog twee weken lekker luieren aan het strand.

  

De cijfertjes:
In totaal 9 fietsdagen.
Totaal aantal kilometers gefietst: 685
Kilometers met de bus: 185 (Soma – Basse)
Alle overnachtingen in hotels/guesthouses/lodge
Hoogste temperatuur: 46 gr C.
Aantal meters geklommen: 1720

Geen opmerkingen: