Mijn blog



Na mijn pensionering probeer ik 2x per jaar een aantal weken op fietsreis te gaan. Dit bevalt me uitstekend. Bezochte landen tot nu toe.
Europa: Nederland, België, Duitsland, Frankrijk, Spanje, Portugal, Oostenrijk, Hongarije, Roemenië, Bulgarije, Turkije, Georgië en Azerbaijan.
Azië: Iran, Pakistan, Kazachstan, Kirgizië, Uzbekistan, Tadjikistan, India, Nepal, Bangladesh, Myanmar, Thailand, Laos en Vietnam.
Afrika: Marokko, Gambia,en Senegal.
Verenigde Staten (Californië, Arizona, New Mexico, Texas, Arkansas, Louisiana, Mississippi, Alabama en Georgia)

In dit blog vindt je de verslagen van mijn fietstrips, zoals in alle blogs, het laatste verslag bovenaan het oudste onderaan.

In de rechterkolom: De routes en de links naar mijn fotoalbum




Routes 2020

zondag 15 december 2013

Verslag 3 Kounkané - Kolda zondag 15 december 100km

Beste allemaal,

Vanmorgen op tijd op gestaan, want ik kon vanaf 07.00 ontbijten. D.w.z. ik kon vanaf 07.00 het personeel wakker gaan maken, maar dan moet je wel eerst even weten waar ze liggen, eindelijk had ik aan de achterkant van het restaurant een deur open aangetroffen en zowaar binnen 30 minuten had ik  mijn ontbijt.

De weg naar Kolda is er een met nogal variaties in kwaliteit. Stukken heel goed geasfalteerd, stukken met meer gaten dan asfalt, stukken met iets meer asfalt dan gaten en stukken met helemaal geen asfalt.




Verder was het mooie route veel door bossen. Door Diaboué gekomen, waar elke woensdag een heel grote markt gehouden wordt er komen mensen uit Guinee, Mali, Senegal en Gambia naar toe. Vandaag stonden er flink wat kramen.

In een klein dorpje een broodje gekookt ei gehaald. Ik zat er nog maar net toen een man vroeg of ik er misschien een vrouw bij wilde hebben, ik zei dat ik al een vrouw had, maar ééntje vond hij best wat scharrig, je kon best wat meer vrouwen hebben. Ik heb het maar bij een broodje ei gelaten.
 
Zo'n broodje ei is wel een van de veiligste dingen die je kunt eten, ze zijn altijd hard gekookt en aan het brood kunnen ze ook niet veel verstieren. Ik zag later op de dag bij mijn tweede broodje ei, hoe ze hier omelet bakken. Gewoon klutsen een beetje ui en wat peper en dan gaat het spulletje in een soort frituurpan met afgewerkte olie. Het spul stolt meteen, dubbel vouwen en happen maar. Lekker vet.
Ik werd verder nog verrast door een flink stel overstekende apen, altijd een mooi gezicht.

 
In Saré Sara kocht ik een stuk meloen en werd me vertelt dat ze in het dorp ook een Toubab (blanke) hadden, die werd meteen te voorschijn gehaald. Het bleek een jonge vrouw te zijn uit de USA, Washington. Ze werkt via het US Peace corps en adviseert boeren.
Ze sprak (voor mij) vloeiend Pula, de taal die hier het meest wordt gesproken, verder kan ik me redelijk verstaanbaar maken in het Frans.


In Kolda kon ik zowaar pinnen en heb in een keer 2 ton in mijn portemonnee. In Kolda zit ik in hotel Le Firdou aan de rivier de Casamanche. Verder heb ik nu een Senegalese SIM kaart gekocht, zodat ik ook weer goed in de verbindingen zit. Thuis weet iedereen mijn nummer.  Morgen ook weer een flink stuk fietsen naar Sedhiou, daar ga ik even kijken wat ik ga doen, want ik hoor toch weer verschillende verhalen met betrekking tot de veiligheid tussen Sedhiou en Bignona en tussen Bignona en Dioudoulou. Misschien is het verstandiger om een paar stukken met de bus te gaan of toch via Ziguinchor te reizen en vandaar met de bus naar Dioudoulou. Ik zal het morgenavond weten,

Grtz

Gerrit 

Geen opmerkingen: