Mijn blog



Na mijn pensionering probeer ik 2x per jaar een aantal weken op fietsreis te gaan. Dit bevalt me uitstekend. Bezochte landen tot nu toe.
Europa: Nederland, België, Duitsland, Frankrijk, Spanje, Portugal, Oostenrijk, Hongarije, Roemenië, Bulgarije, Turkije, Georgië en Azerbaijan.
Azië: Iran, Pakistan, Kazachstan, Kirgizië, Uzbekistan, Tadjikistan, India, Nepal, Bangladesh, Myanmar, Thailand, Laos en Vietnam.
Afrika: Marokko, Gambia,en Senegal.
Verenigde Staten (Californië, Arizona, New Mexico, Texas, Arkansas, Louisiana, Mississippi, Alabama en Georgia)

In dit blog vindt je de verslagen van mijn fietstrips, zoals in alle blogs, het laatste verslag bovenaan het oudste onderaan.

In de rechterkolom: De routes en de links naar mijn fotoalbum




Routes 2020

zaterdag 5 januari 2013

Zaterdag 5 januari, M´bour

Beste allemaal,

Vanmorgen eerst mer de "Bac" (veerpont) de rivier over, dat is een echt spektakel voor een spotprijsje.
De veerdienst wordt onderhouden door het leger en het veer bestaat uit een aantal pontondelen met aan weerszijden een bootje voor de voortstuwing. Je moet je voorstellen dat er dus wat gecoördineerd moet worden en daar zijn ze in Afrika niet zo sterk in. Iedereen wordt geacht een zwemvest aan te trekken van kwaliteit van ver voor de oorlog. Het eerste spektakel is het wegrijden van de auto's van de overkant. Er stond een tankauto op, zodra de voorwielen op de voorste afrijplaten stonden kwam het veer weer los en
ging de chauffeur weer naar achteren, dat herhaalde zich 3 keer. Ook het aanleggen gaat niet in 1 keer goed en ook niet in 3 keer. Het waaide enorm, maar de kapitein gebruikte niet de kracht van de wind om het veer op de aanlegsteiger te krijgen.

Na het veer 27 km tegen de wind opboksen naar Fatick door een dor het verlaten landschap met hier en daar zoutpannen.

Fatick stond in de reisgids vermeld als een bijzonder smerige stad, dat klopt, overal in Senegal (en in Afrika) laten ze troep slingeren maar hier brengen ze wat extra naar toe. In Fatick nog een lekke band gehad, ik heb er maar snel een nieuwe ingelegd en zal de oude weer plakken.
Na Fatick ging het lekker met de wind in de rug en iets voorbij Sandiara mijn fiets op een busje gezet om toch nog M´bour te halen, want ik zit langs een vrij drukke weg en wildkamperen trekt me daar niet zo.

Morgen het laatste stuk naar Dakar waar ik verblijf bij een Duits/Senegalese Warmshower host, lijkt m e leuk. In Dakar stop ik heb ik vlak voor mijn vertrek in Banjul al besloten, want het hele traject door Mauretanië en de westelijke Sahara ligt me toch iets te zwaar op de maag. In de nacht van dinsdag op woensdag vlieg ik terug via Lissabon en dan kan ik weer lekker door met klussen bij Rens en/of Nienke......

Greetz,

Gerrit

1 opmerking:

Nienke zei

Hé pap,

Ik denk dat het een hele goede beslissing is geweest om te stoppen. Heel veel plezier nog in Dakar. We zullen nog wat klusjes in het huis voor je overhouden ;-)