Mijn blog



Na mijn pensionering probeer ik 2x per jaar een aantal weken op fietsreis te gaan. Dit bevalt me uitstekend. Bezochte landen tot nu toe.
Europa: Nederland, België, Duitsland, Frankrijk, Spanje, Portugal, Oostenrijk, Hongarije, Roemenië, Bulgarije, Turkije, Georgië en Azerbaijan.
Azië: Iran, Pakistan, Kazachstan, Kirgizië, Uzbekistan, Tadjikistan, India, Nepal, Bangladesh, Myanmar, Thailand, Laos en Vietnam.
Afrika: Marokko, Gambia,en Senegal.
Verenigde Staten (Californië, Arizona, New Mexico, Texas, Arkansas, Louisiana, Mississippi, Alabama en Georgia)

In dit blog vindt je de verslagen van mijn fietstrips, zoals in alle blogs, het laatste verslag bovenaan het oudste onderaan.

In de rechterkolom: De routes en de links naar mijn fotoalbum




Routes 2020

vrijdag 5 oktober 2012

Vrijdag 5 oktober Vicksburg, Mississipi 31 km




Beste allemaal,

Vandaag maar een kort stukje gefietst. Van Tallulah naar Vicksburg is het 31 km. De brug over de Mississipi oversteken was nog wel even spannend, er zitten op de 1m brede fietsstrook in de lengterichting van de brug om de 100m stalen roosters en aan het begin en het eind van de brug nog grotere roosters, waar mijn banden met gemak in verdwijnen, het is gelukkig allemaal goed gegaan. De brug zelf is gewoon de Interstate Highway 20, waar heel wat verkeer over gaat. In Vicksburg snel een motelletje opgezocht en daarna Vicksburg in.

In Vicksburg is de Amerikaanse burgeroorlog geëindigd  de Confderates (de zuidelijke staten) hebben zich daar na een lang beleg overgegeven aan het noorden (The Union). Dat gebeurde allemaal op 4 juli 1863.
Daar komt de nationale Amerikaanse feestdag vandaan. In Vicksburg hebben ze nog tot 1945 gewacht om deze dag te vieren, want ze hebben nog wat te lijden gehad van het beleg in 1863.

Ik heb een rondje langs de 18km lange route rond de slagvelden gefietst, het staat helemaal vol met monument, opstellingen van geschut, een museum waar het slagschip de Caïro te bezichtigen is en een enorm kerkhof waar de 20.000 gesneuvelde militairen begraven liggen. De meeste grafstenen hebben als opschrift: Unknown soldier. Het is best indrukwekkend allemaal.


Daarna ben ik naar iets minder indrukwekkend geweest, namelijk het Coca Cola museum. In Vicksburg is de eerste bottelarij van Cola Cola gevestigd. Ik ben maar eens niet het museum in geweest, maar ik heb er natuurlijk wel een colaatje gedronken.


Morgen naar Jackson, ik blijf daar twee nachten bij een Warmshowerhost en ga daar de rest van mijn tocht zoveel mogelijk voorbereiden,

Greetz,

Gerrit

PS: Het fotoalbum is ook weer bijgewerkt

Geen opmerkingen: