Mijn blog



Na mijn pensionering probeer ik 2x per jaar een aantal weken op fietsreis te gaan. Dit bevalt me uitstekend. Bezochte landen tot nu toe.
Europa: Nederland, België, Duitsland, Frankrijk, Spanje, Portugal, Oostenrijk, Hongarije, Roemenië, Bulgarije, Turkije, Georgië en Azerbaijan.
Azië: Iran, Pakistan, Kazachstan, Kirgizië, Uzbekistan, Tadjikistan, India, Nepal, Bangladesh, Myanmar, Thailand, Laos en Vietnam.
Afrika: Marokko, Gambia,en Senegal.
Verenigde Staten (Californië, Arizona, New Mexico, Texas, Arkansas, Louisiana, Mississippi, Alabama en Georgia)

In dit blog vindt je de verslagen van mijn fietstrips, zoals in alle blogs, het laatste verslag bovenaan het oudste onderaan.

In de rechterkolom: De routes en de links naar mijn fotoalbum




Routes 2020

woensdag 10 april 2019

In Samarkand (7 en 8 april)

Samarkand is toch wel een van de parels van Centraal Azië. Was het gisteravond nog betrekkelijk rustig bij het Registan, nu is het enorm druk. Hordes toeristen komen hier op af. Toch maar heel weinig buitenlanders. Oezbekistan is nog lang niet "ontdekt".
De highlights van Samarkand worden voor een groot gedeelte verbonden door een wandelpromenade. Voor de bezoekers die slecht ter been zijn (of lui) rijden er electrische karretjes af en aan. De bazaar is ook echt een bezoek waard. Op zondag bekijk ik het allemaal eens rustig zonder iets te bezoeken en de volgende dag is het inderdaad een stuk rustiger en bezoek ik het Registan en fiets naar het Oservatorium dat in de 13e eeuw is gebouwd en waar ze toen al op de seconde nauwkeurig konden berekenen hoe lang een jaar duurt. Bij de toegangen van de attracties staan dames, die er een beetje uitzien als Roma, lootjes te verkopen, die door een parkiet uit een bos worden gevist. Verderop kun je een kaart trekken en krijgen mensen door handoplegging hun toekomst voorspeld. Bij de ingang van de bazaar staan vrouwen met een baby op hun arm te bedelen. Volgens mij zijn dat van die babies die de hele dag slapend worden gehouden. Ook worden er fietsen verhuurd. 's Avonds klappen er nog twee jongens op elkaar. Het betegelde wandelpad is spekglad en de meesten kunnen nauwelijks fietsen.
Het Bihodir hostel waar ik slaap is een prima stek, ze spreken goed Engels, prima ontbijt en ook gebruik ik daar de avondmaaltijd. Volgens mij altijd beter dan in een restaurant. Thee, brood, twee salades, een hoofdgerecht en fruit toe voor $3,-.








Outlook voor iOS downloaden

Geen opmerkingen: