Mijn blog



Na mijn pensionering probeer ik 2x per jaar een aantal weken op fietsreis te gaan. Dit bevalt me uitstekend. Bezochte landen tot nu toe.
Europa: Nederland, België, Duitsland, Frankrijk, Spanje, Portugal, Oostenrijk, Hongarije, Roemenië, Bulgarije, Turkije, Georgië en Azerbaijan.
Azië: Iran, Pakistan, Kazachstan, Kirgizië, Uzbekistan, Tadjikistan, India, Nepal, Bangladesh, Myanmar, Thailand, Laos en Vietnam.
Afrika: Marokko, Gambia,en Senegal.
Verenigde Staten (Californië, Arizona, New Mexico, Texas, Arkansas, Louisiana, Mississippi, Alabama en Georgia)

In dit blog vindt je de verslagen van mijn fietstrips, zoals in alle blogs, het laatste verslag bovenaan het oudste onderaan.

In de rechterkolom: De routes en de links naar mijn fotoalbum




Routes 2020

donderdag 21 oktober 2010

Gambia oktober 2010
3-DAAGSE TOCHT LANGS DE SOUTH BANK ROAD

Hieronder het relaas van mijn 3-daagse fietstocht in Gambia.

Aangezien Annemieke een trip naar Gambia in de planning had ter voorbereiding
op een project bij een school in Kuloro, lag het wel erg voor de hand dat ik mee zou gaan en
dan meteen een aantal dagen te kunnen fietsen.
Het bleek maar € 80,. te kosten om met Arkefly je fiets mee heen en terug te nemen, dus dat was nauwelijks een bezwaar.

Mijn orginele plan:
Zondag: Kotu naar Bwiam
Maandag: Bwiam – Farafenni
Dinsdag: Farafenni – Jufureh/Albreda
Woensdag: Albreda – Kotu

Na gesprekken en op aanraden van lokale vrienden het plan bijgesteld naar:
Zondag: Kotu – Bintang Bolong
Maandag: Bintag Bolong – Tendaba
Dinsdag: Tendaba – Farafenni
Eventueel overnachten in Farafenni en dan met een Bush taxi naar Barra
dan met de ferry naar Banjul en het laatstse stukje met de fiets naar Kotu.

Voordeel: Toch iets kortere dagafstanden (ca. 80km i.p.v. ruim 100) en
betere overnachtingsmogelijkheden.

Zondag 17 oktober Kotu – Bintang Bolong 85km
Link naar de gefietste route
´s Morgens om 08.15 vertrokken via Kololi en Brikama naar Kuloro. Onderweg fiets je niet alleen, naast de gebruikelijk nieuwsgierige fietsers zijn er ook veel visventers op weg van Tanji het binnenland in om hun vis uit te venten in de dorpen, ze fietsen zeker tot 70 km het land in.

Ze rijden flink door want er zit natuurlijk weinig koeling op de fiets.
In Kuloro even gestopt bij de familie Barry, kennissen van ons. Ze weten niet wat ze zien, als er een Toubab (blanke) met de fiets de compound op komt, later herkennen ze me.

Ik was er 4 jaar geleden al eens geweest, maar als ik zeg dat ik de man van Annemieke ben, dan valt het kwartje.
Daarna nog even bij de shop aangelegd. De shop is tot stand gekomen met geld ingezameld op het Insulacollege in Dordrecht waar Annemieke werkt. De shop loopt prima en ziet er verzorgd uit. Ook hier weer verbazing.

Verder richting het oosten, de dorpen worden kleiner, het verkeer minder, de natuur mooier.

Bolongs (rivierarmen) met mooie vogels en plantengroei. Voor mijn lunch stop ik maar bij een school waar alleen een bewaker zit, als je bij een shop gaat zitten dan heb je zo 40 kinderen om je heen. Later blijk daar aardig aan te kunnen wennen, de truc is gewoon je eten bij de shop kopen en het daar opeten, dat vindt niemand vreemd. Ook bij de gesloten school heb ik binnen no-time een tiental kinderen om me heen.

Door elke dorp waar je heen komt wordt er geroepen: “Toubab, toubab” en dan moet er gezwaaid worden, ik heb aan het eind van de dag bij spierpijn in mijn armen.

Om ca. 15.00 kom ik aan bij Bintang bolong lodge een groepje bungalows, in de magroven.

Met een restaurant en ontvangstruimtes, ik blijk de enige gast te zijn.

Voor omgerekend €10,- kun je er overnachten in je privé bungalow inclusief ontbijt en warme maaltijd. ´s Avonds nog wat gekletst met de Senagalese broers die het kampje runnen.

De bungalow zit vol met natuurgeluiden, krabben en vissen onder de vloer in het water, grote vleermuizen hangen naast het huisje in de takken en natuurlijk allerlei vogelgeluiden.

Zelfs onder het dak hoor je een flinke muizenfamilie nog ruzie maken voordat zij en ik gaan slapen.


Maandag 18 oktober Bintang Bolong – Tendaba 83 km

Na een ontbijtje weer op de fiets. Eerst 5km zandweg volgen voordat ik op de grote weg ben.
De grote weg is dan 1 km verhard en wordt dan een soort van geribbeld wasbord/gravel weg.

Je moet goed kijken waar je rijdt. Na een paar uur barst er een flinke bui los, maar gelukkig zit ik onder dak bij een shop met natuurlijk veel aanspraak. Later kom ik nog vlak langs het geboortedorp van de president. Hier tref ik flink bewapende militaire road-blocks aan. Ik wordt vooral als curiositeit beschouwd als ik wordt aangehouden.
V.w.b. de fauna zie ik een keer een varaan oversteken van meer dan 1 meter lang en ook een hele familie apen. Elke keer zijn ze veel te snel weg om er een foto van te maken.
´s Middags om een uur of 4 kom ik in Tendaba camp aan.Vlak voor het kamp loopt er een kameleon over de weg, hij gaat heel langzaam stap voor stap.

Deze kan ik gelukkig wel goed fotograferen. Tendaba camp is een groot kamp met allerlei huisjes waar ook symposia worden gehouden voor Gambianen. Het is een van de grootste kampen van Gambia.
Er komen ook veel vogelaars, nu is er ook een klein gezelschap uit Nederland.

Dinsdag 19 oktober Tendaba – Farafenni

Lekker op tijd opgestaan, ontbijtje en vertrokken in de richting van Soma. Je komt onderweg enorm veel kleine dorpjes tegen en steeds minder auto´s. Als je tegen komt heb je er een tijdje plezier van, want je zit dan in een enorme stofwolk, ook wordt de weg steeds slechter. Bij een politie check point wordt ik door een agent gevraagd of het waar is dat je van veel fietsen impotent wordt. Als ik zeg dat ik 4 kinderen heb en ook Tour de France coureurs kinderrijke gezinnen hebben is hij gerustgesteld, want hij zegt ook graag te willen fietsen. (en nog meer dingen klaarblijkelijk)
Soma blijkt een aftands grensstadje te zijn en ik ben blij dat ik plan 2 heb gekozen, want het wemelt er van de Senegalezen die op doortocht zijn van zuid naar noord of andersom.

Er wordt gereden in de meest haveloze bussen die ik ooit heb gezien en de auto´s rijden daar waar de weg het minst slecht is. Na een tijdje kom ik aan bij de ferry naar Farafenni een kleurrijk en lawaaiig spektakel. De kapitein van de ferry krijgt het voor elkaar om op slechts 10 meter van de kant vast te komen zitten, met veel kunstgrepen lukt het om weer los te komen. Gelukkig ben ik als fietser zo aan de overkant. Dan nog een stukje naar Farafenni waar ik om 14.00 aankom. Ik heb het al snel gezien: Door naar de bushtaxi garage, een parkeerplaats van busjes naar Barra, de plaats waar de ferry aanmeert naar Banjul. Het is even wachten tot het busje vol is en dan vertrekken we. In Barra heb ik weer geluk en kan meteen door op de ferry. Het laatste stukje van 17km komt de track die ik in mijn GPS heb gezet goed van pas. Zonder omrijden of dwalen kom ik in het hotel aan.

Drie dagen heb ik een leuke tocht gefiets met leuke ontmoetingen in een mooi landschap, alleen wel weer een beetje warm, de laatste dag 36 graden in de schaduw.




1 opmerking:

Nienke & Aniel zei

Hoi pap, beste Gerrit,
Vanuit Praag hebben we je blog gelezen en de foto's gezien. Erg leuk om te lezen/zien!
We hopen dat jij het naar je zin hebt gehad op de fiets en dat je nu aan het uitrusten bent op het strand. Heel veel plezier morgen met de verjaardag van Annemieke. Tot zondag dan wisselen we de verhalen van de vakantie wel uit!
Liefs Nienke & Aniel