Het is hopen op een volle boot, bij minder dan 10 passagiers gaat de prijs omhoog. Voor €16,- kan ik mee. Dat is inclusief mij fiets, want daar betaal ik nog €2,- extra voor.
Het bootje is maar smal en je zit op plankje. Aan boord is een internationaal gezelschap. Twee Duitsers waarvan eentje op de fiets, een stel uit Indonesië, een stel uit Oostenrijk, een Frans stel en twee Engelse backpacksters en een Argentijn. Daarnaast stappen regelmatig Laotianen op en af, de boot is ook een soort buurttaxi. De tocht is prachtig, langs kleine dorpjes die alleen maar via de rivier bereikbaar zijn, af en toe passeren we flinke stroomversnellingen. Op 2/3 komen we bij een dam in aanbouw. De dam wordt gebouwd door China. Ik heb me laten vertellen dat 95% van de opgewekte stroom naar China gaat en dat de resterende 5% te koop is voor Laos, ergo China profiteert hier enorm van. De gevolgen voor lokale bevolking zijn groot. Stijgend en dalend waterpeil van de rivier, visstand etc. Zo heeft China een flink aantal projecten in het straatarme Laos.
Iedereen moet uitstappen, er staat een vrachtwagentje klaar om iedereen naar de andere kant te vervoeren. De fietsers moeten de twee kilometer fietsen. De schipper van onze boot blijft wachten, want ze nemen elkanders passagiers over en betalen elkaar voor het deel wat zij vervoeren.
De tocht gaat verder, na verloop van tijd worden de bergen grilliger en komen we aan in Nong Khiang. Een guesthouse is gelukkig snel gevonden, want het begint flink te regenen.
Grtz
Gerrit
Het bootje is maar smal en je zit op plankje. Aan boord is een internationaal gezelschap. Twee Duitsers waarvan eentje op de fiets, een stel uit Indonesië, een stel uit Oostenrijk, een Frans stel en twee Engelse backpacksters en een Argentijn. Daarnaast stappen regelmatig Laotianen op en af, de boot is ook een soort buurttaxi. De tocht is prachtig, langs kleine dorpjes die alleen maar via de rivier bereikbaar zijn, af en toe passeren we flinke stroomversnellingen. Op 2/3 komen we bij een dam in aanbouw. De dam wordt gebouwd door China. Ik heb me laten vertellen dat 95% van de opgewekte stroom naar China gaat en dat de resterende 5% te koop is voor Laos, ergo China profiteert hier enorm van. De gevolgen voor lokale bevolking zijn groot. Stijgend en dalend waterpeil van de rivier, visstand etc. Zo heeft China een flink aantal projecten in het straatarme Laos.
Iedereen moet uitstappen, er staat een vrachtwagentje klaar om iedereen naar de andere kant te vervoeren. De fietsers moeten de twee kilometer fietsen. De schipper van onze boot blijft wachten, want ze nemen elkanders passagiers over en betalen elkaar voor het deel wat zij vervoeren.
De tocht gaat verder, na verloop van tijd worden de bergen grilliger en komen we aan in Nong Khiang. Een guesthouse is gelukkig snel gevonden, want het begint flink te regenen.
Grtz
Gerrit
Geen opmerkingen:
Een reactie posten